ACTIVITATE
Parcări de Reședință
Parcajul de reședință se acordă numai persoanelor fizice?
Nu, parcajul de reședință servește atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice care au domiciliul/reședința/sediul/punctul de lucru în imobilele aflate pe raza Sectorului 4 a Municipiului București.
Cum obțin loc de parcare de reședință?
Atribuirea locurilor în parcările de pe raza Sectorului 4 al Municipiului București se va face de către Direcția Mobilitate Urbană Sector 4 în baza solicitărilor transmise exclusiv electronic prin intermediul platformei on-line, în limita locurilor disponibile. Solicitările pentru atribuirea locurilor de parcare se transmit exclusiv electronic prin intermediul platformei on-line disponibilă pe website-ul Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 (www.mobilitateurbana4.ro, Secțiunea „Solicitare loc de parcare”).
Cum depun o solicitare dacă nu dețin mijloace tehnice necesare accesării platformei on-line sau nu mă descurc?
În cazul cetățenilor care nu dețin mijloacele tehnice necesare accesării platformei on-line sau care întâmpină dificultăți pe parcursul procesului de transmitere electronică a solicitărilor, îndeosebi persoane vârstnice, transmiterea se va efectua tot prin intermediul platformei on-line, la sediul Direcției Mobilitate Urbană Sector 4, cu sprijinul reprezentanților instituției.
Care sunt condițiile necesare pentru atribuirea, respectiv menținerea locurilor de parcare de reședință aflate pe raza Sectorului 4 al Municipiului București?
Listă condiții cumulative:
a) se atribuie un singur loc de parcare pentru o adresă de domiciliu/reședință (în cazul persoanelor fizice) sau sediu/punct de lucru (în cazul persoanelor juridice/P.F.A./I.I./I.F.) excepție făcând situația prevăzută la art. 29 alin.(1); în cazul în care la aceeași adresă își are domiciliul/reședința o persoană fizică și sediul/punctul de lucru o persoană juridică/P.F.A./I.I./I.F. se va atribui un singur loc de parcare pentru acea adresă;
b) se atribuie un loc de parcare doar pentru un autoturism din categoria M1, a cărui masă totală autorizată este mai mică de 3,5 tone, iar dimensiunile acestuia sunt de maxim 5,1 m lungime și 2,1 lățime, fără oglinzile laterale; se atribuie doar un loc de parcare într-o parcare de reședință pentru o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu, acolo unde există spații special amenajate sau stabilite pentru staționarea unor astfel de vehicule. Nu se atribuie locuri de parcare de reședință pentru vehiculele cu destinație specială din categoria M1 (autorulote, rulote, etc ) precum și pentru autoutilitare și remorci;
c) se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru stabilit în imobilul declarat în solicitarea de atribuire loc parcare de reședință și care deține în posesie un autoturism/ o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu înmatriculat/înregistrat în România;
d) se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru stabilit pe raza Sectorului 4 al Municipiului București;
e) se atribuie un loc de parcare pe o rază de maxim 200 de metri liniari față de imobilul unde solicitantul își are adresa de domiciliu/reședință/sediu social/punct de lucru;
f) se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. al cărei C.N.P. sau C.U.I. nu este utilizat pentru un loc de parcare atribuit deja pentru același tip de vehicul (autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cavdriciclu) sau pentru o solicitare transmisă electronic prin intermediul platformei on-line a Administratorului, aflată în curs de soluționare, excepție făcând situația prevăzută la art. 29 alin. (1);
g) se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care figurează în evidențele fiscale ale Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4 (are deschis rol fiscal);
h) se atribuie un loc de parcare pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu ale cărui numere de înmatriculare/înregistrare nu au fost încă utilizate pentru un alt loc de parcare de reședință atribuit deja sau pentru o solicitare de atribuire a unui loc de parcare de reședință transmisă electronic prin intermediul platformei on-line a Administratorului, aflată în curs de soluționare;
i) condiția de la prezenta literă va fi considerată îndeplinită dacă solicitantul se regăsește în una dintre situațiile de mai jos:
– locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu aflat în proprietate personală;
– locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu utilizat în baza unor contracte de leasing;
– locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu utilizat în baza unui contract de închiriere cu titlu oneros sau gratuit;
– locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu dat spre folosință, în baza unei adeverințe (în cazul unui autoturism folosit în interes de serviciu de la o instituție publică și persoană juridică/P.F.A./I.I./I.F.) ;
j) se atribuie un loc de parcare numai unei persoane care nu figurează cu debite restante la bugetul local al Sectorului 4 al Municipiului București;
k) autoturismul/motocicleta care figurează pe contractul de închiriere a locului de parcare de reședință trebuie să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (dovada se face cu o copie a certificatului de înmatriculare al autovehiculului cu viza I.T.P. valabilă), dacă dispozițiile legale prevăd efectuarea unui astfel de inspecții;
l) autoturismul/motocicleta/mopedul/triciclul/cvadriciclul care figurează pe contractul de închiriere a locului de parcare trebuie să aibă asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (R.C.A.) valabilă (R.C.A.) valabilă, dacă dispozițiile legale prevăd încheierea unui astfel de asigurări;
m) se atribuie un loc de parcare unui cetățean străin sau cu dublă cetățenie care are un autoturim/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu înmatriculat/înregistrat în România, dacă deține în proprietate un imobil în Sectorul 4, are reședința acolo și doar pentru perioada de valabilitate a vizei de reședință;
n) se pot atribui locuri de parcare atât prin platforma on-line a Administratorului, cât și direct, de către Administrator, pentru instituțiile publice, piețele Sectorului 4 și societățile comerciale, în limita locurilor disponibile; instituțiile publice pot beneficia de alocarea unor locuri de parcare de reședință, în mod gratuit, în limita locurilor disponibile, pentru desfășurarea unor activități specifice obiectului acestora de activitate.
Atribuirea, inclusiv menținerea locurilor în parcările de reședință de pe raza Sectorului 4 al Municipiului București se va efectua numai dacă sunt îndeplinite, cumulativ, condițiile prevăzute la literele a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k) și l), precum și dacă este îndeplinită, în funcție de situație, una sau mai multe dintre condițiile prevăzute la literele m) și n).
Ce se întâmplă dacă locul de parcare din platforma online nu există la fața locului?
Pentru a evita eventuale necorcondanțe între harta on-line și situația din teren, solicitantul are obligația de a se documenta, la fața locului (vizualizarea fizică în teren a locului dorit), înainte de a demara procesul de solicitare electronică. În cazul în care nu s-a efectuat documentarea prealabilă și a fost solicitat un loc care în teren nu există, contractul se va rezilia, în urma constatării erorii materiale din harta on-line.
Ce se întâmplă dacă nu găsesc locuri disponibile în raza de 200 m?
1. În cazul în care nu există locuri libere disponibile pe o rază de 200 de metri față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare și va permite utilizatorului să transmită electronic o solicitare în vederea identificării de către reprezentanții Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 a unor spații pentru amenajarea de noi locuri de parcare, dacă situația din teren permite acest lucru. Totodată, sistemul informatic va ține evidența acestor tipuri de solicitări și va bloca în mod automat locurile care devin pe parcurs disponibile, urmând ca solicitanții în astfel de cazuri să aibă prioritate în procesul de atribuire, în ordinea cronologică a depunerii cererilor.
2. Fără a aduce atingere dispozițiilor Art. 6 alin 1) lit. (e), solicitantul care deține domiciliul/reședința/sediul/punctul de lucru într-un imobil tip casă are prioritate, în raport cu ceilalți solicitanți, la atribuirea unui loc de parcare de reședință amplasat pe stradă în dreptul imobilului în cauză. În cazul în care deținătorul imobilului tip casă nu solicită un loc de parcare în dreptul acestuia, prioritate în atribuirea unui loc de parcare de reședință are deținătorul imobilului tip casă din punctul opus aflat pe cealaltă latură a străzii.
Care este procedura de urmat pentru depunerea solicitării privind atribuirea/menținerea unui loc de parcare pe raza Sectorului 4 al Municipiului București utilizând platforma on-line?
– În secțiunea „Solicitare loc de parcare”, disponibilă pe website-ul Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 (www.mobilitateurbana4.ro) se va afișa harta dinamică. Se completează câmpul „Caută un imobil” (colțul stânga-sus al ecranului) cu adresa exactă de domiciliu/reședință/sediul social/punctul de lucru.
– Pe ecran se va afișa zona în care se află imobilul căutat și parcajele aferente întregului areal. Locurile de parcare indicate cu roșu sunt locuri indisponibile, atribuite deja, iar cele de culoare verde sunt locuri libere.Pentru transmiterea electronică a unei solicitări privind atribuirea unui loc de parcare disponibil (marcat cu verde) se va slecta locul dorit. Sistemul informatic va bloca locul respectiv și va permite utilizatorului să completeze și să transmită electronic informațiile necesare procesului de atribuire.
– Atentie! În cazul în care utilizatorul selectează un loc disponibil aflat la o distanță mai mare de 200 de metri față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare. În cazul în care nu există locuri libere disponibile pe o rază de 200 de metri față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare și va permite utilizatorului să transmită electronic o solicitare în vederea identificării de către reprezentanții Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 a unor spații pentru amenajarea de noi locuri de parcare, dacă situația din teren permite acest lucru. Totodată, sistemul informatic va ține evidența acestor tipuri de solicitări și va bloca în mod automat locurile care devin pe parcurs disponibile, urmând ca solicitanții în astfel de cazuri să aibă prioritate în procesul de atribuire, în ordinea cronologică a depunerii cererilor.
1. Ecran I – Identificare – se selectează tipul de persoană, respectiv persoană fizică sau juridică, se introduce CNP/CUI valid și adresa exactă de domiciliu/reședință/sediul social/punctul de lucru. Validarea acestor date se face în conformitate dispozițiile din Metodologie. În cazul în care nu sunt respectate condițiile, procesul de transmitere electronică nu poate fi finalizat. Sistemul informatic nu permite trecerea la următorul ecran.
2. Ecran II – Informații – se completează toate câmpurile obligatorii (cele marcate cu *) și cele opționale (dacă este cazul) cu informațiile necesare procesului de atribuire. Informațiile referitoare la autovehicul (număr de înmatriculare, serie șasiu, valabilitate ITP, marca auto) trebuie să fie identice cu cele din certificatului de înmatriculare al autovehiculului (talon). Numărul de telefon și adresa de e-mail ale utilizatorului trebuie să fie valide. Se vor transmite informări (SMS/e-mail) atât pe parcursul procesului de atribuire, cât și pe întreaga durată a contractului. În cazul în care nu sunt respectate condițiile prevăzute în Metodologie, procesul de transmitere electronică nu poate fi finalizat. Sistemul informatic nu permite trecerea la următorul ecran.
3. Ecran III – Documente – documentele necesare vor fi scanate/fotografiate și atașate în câmpurile specifice. Atașarea actului de identitate/CUI, a certificatului de înmatriculare al autovehiculului (talon) și a asigurării obligatorii de Răspundere Civilă Auto (RCA) sunt câmpuri obligatorii (cele marcate cu *). Dacă este necesar, pot fi atașate documente și în câmpurile aferente contractului de comadat, contractului de leasing, certificatului prinvind încadrarea în grad de handicap (pentru persoanele cu dizabilități), viză de flotant. În cazul adresei de reședință se transmite actul de identitate și cu partea pe care a fost aplicată viza de flotant (verso).
– Finalizarea procesului de transmitere se face prin acționarea butonului „Trimite cerere”. Se va genera un număr unic de înregistrare și va fi transmis în mod automat un e-mail de confirmare către adresa de e-mail furnizată de către utilizator.
În cât timp se procesează documentele transmise prin intermediul platformei on-line?
Termenul în care se va efectua procesarea documentelor este cuprins între 10 și 30 de zile de la data solicitării.
Ce se întâmplă dacă nu s-a achitat taxa aferentă locului de parcare de reședință în termenul stabilit, dupa validarea cererii depuse prin intermediul platformei on-line?
În cazul în care plata nu este efectuată în termen de 7 zile, solicitarea va fi invalidată (respinsă) de drept, automat, iar sistemul informatic va permite înregistrarea unei noi solicitări de atribuire după 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data la care a fost invalidată (respinsă) solicitarea inițială.
În cât timp de la validarea cererii depuse prin intermediul platformei on-line trebuie achitată taxa aferentă locului de parcare solicitat?
După validarea cererii, utilizatorul trebuie să achite taxa pentru locul de parcare în termen de 7 zile de la data validării. Toate informațiile privind achitarea taxei pentru locul de parcare (sumă, referință, modalități de plată) vor fi transmise prin e-mail.
Este permisă înregistrarea unei noi solicitări după anularea validării cererii depuse prin intermediul platformei on-line?
Da, este permisă înregistrarea unei noi solicitări după 30 de zile de la data la care a fost anulată solicitarea inițială.
Cum pot obține un loc de parcare persoanele cu dizabilități?
– Persoanele cu dizabilități vor avea prioritate la atribuirea unui loc de parcare. Solicitarea de atribuire a unui loc de parcare destinat persoanelor cu dizabilități se transmite electronic, prin intermediul platformei on-line a Administratorului – www.mobilitateurbana4.ro la Secțiunea „Persoane cu dizabilități”, iar în formularul cu regim special se vor introduce informațiile necesare.
– Solicitările pot fi transmise, în numele persoanei cu dizabilități și de către tutorele, curatorul sau asistentul personal al persoanei cu dizabilități atașând la solicitare acte din care să rezulte calitatea de tutore, curator sau asistent personal al persoanei cu dizabilități.
– În cazul în care persoana cu dizabilități, din cauza stării de sănătate, se află în imposibilitatea de a depune solicitarea de atribuire a unui loc de parcare de reședință în nume propriu, solicitarea poate fi depusă în numele tutorelui, curatorului sau asistentului personal al acestuia.
– În situația mai sus menționată tutorele, curatorul sau asistentul personal trebuie să atașeze la solicitarea de atribuire a locului de parcare atât documentele persoanei cu dizabilități, cât și acte din care să rezulte calitatea de tutore, curator sau asistent personal al persoanei cu dizabilități, iar adresa de domiciliu/reședință a acestuia trebuie să fie aceeași adresă de domiciliu/reședință ca a persoanei cu dizabilități.
Ce se întâmplă dacă nu există un loc disponibil pentru persoanele cu dizabilități?
În cazul în care în zona imobilului nu există locuri disponibile, Direcția Mobilitate Urbană Sector 4 va analiza solicitarea și va demara procesul de eliberare a unui loc existent cu contract activ, sau dacă nu se găsește un asemena loc la o distanță optimă față de imobilul respectiv, va demara procedura de creare a unui loc de parcare cât mai apropiat de accesul în imobilul respectiv.Pentru anumite situații Direcția Mobilitate Urbană Sector 4 va înainta Comisiei Tehnice de Circulație de la nivelul Primăriei Capitalei o solicitare expresă de înființare a respectivului loc de parcare și după obținerea avizelor va proceda la marcarea locului respectiv atât pe orizontală, cât și pe verticală, conform normelor în vigoare.
În ce situații se reziliază de drept contractul de închiriere a locului de parcare de reședință?
Situațiile care conduc la rezilierea de drept a contractului de închiriere a unui loc de parcare de reședință sunt:
– Depășirea termenului de achitare integrală a taxei aferente prelungirii contractului de închiriere;
– Netransmiterea, prin intermediul platformei on-line, a documentelor care au suferit modificări, anterior prelungirii contractului sau cu nerespectarea termenului de 30 de zile de la data la care au intevenit modificările;
– Neachitarea până la finele anului fiscal anterior a tuturor creanțelor fiscale (impozite, taxe, amenzi, penalități și altele asemenea)În cazul în care locul de parcare respectiv va fi eliberat în vederea ocupării de către o persoană cu dizabilități;
– Montarea unui blocator pe locul de parcare având contract de închiriere activ de către o altă persoană decât Direcția Mobilitate Urbană Sector 4
– Amplasarea, în cadrul parcărilor a oricărui tip de indicatoare, marcaje sau înscrisuri care să indice sau să sugereze rezervarea locurilor de parcare, blocatoare proprii, precum și trasarea/retrasarea în regie proprie a marcajelor orizontale;
– În cazul în care au fost încheiate contracte pentru mai multe locuri de parcare la aceeaşi adresă de domiciliu/reședință/sediul social/punct de lucru şi există solicitări ce îndeplinesc condițiile de acordare a unui singur loc de parcare;
– Utilizarea mai multor locuri de parcare de reședință de către același autovehicul;
Nerespectarea uneia sau mai multor obligații din cele ce urmează:
a) să ocupe locul de parcare indicat în contract;
b) să achite anual taxele, impozitele amenzile și alte obligații fiscale scadente aflate în evidențele fiscale ale D.G.I.T.L. Sector 4;
c) să respecte semnalizarea rutieră verticală şi orizontală a parcajelor;
d) să nu ridice niciun fel de construcţie ori să monteze dispozitive de blocare a accesului la locul de parcare utilizat, să nu transmită sau să cedeze unor terţe persoane locul de parcare, în caz contrar fiind direct răspunzător civil sau penal, iar contractul de închiriere al locului de parcare de reședință devine nul de drept;
e) să păstreze curăţenia în parcaje, inclusiv dezăpezirea pe timp de iarnă;
f) să nu execute lucrări de reparaţii sau întreţineri auto pe locul de parcare, inclusiv spălarea/curățarea acestora;
g) să elibereze necondiţionat locul de parcare în situaţia efectuării unor lucrări edilitare care necesită ocuparea spaţiului de parcare sau dacă locului i s-a atribuit o altă destinaţie;
h) să transmită electronic prin intermediul platformei on-line, sau la Registratura Direcției Mobilitate Urbană Sector 4, în termen de 30 zile, orice modificare survenită privind schimbarea numelui, schimbarea domiciliului/reşedinţei/sediului/punctului de lucru, schimbarea numărului de înmatriculare, ori vânzarea apartamentului/clădirii/sediului social/punctului de lucru sau a autovehiculului, în caz contrar, contractul de închiriere încetează de drept;
i) să nu întreprindă nicio acţiune cu scopul de a obţine venituri de la alţi utilizatori ca urmare a folosirii locului de parcare alocat;
j) să prezinte necondiţionat persoanelor împuternicite să efectueze controlul asupra parcajelor toate documentele referitoare la acestea;
k) să răspundă pentru toate stricăciunile cauzate dotărilor şi instalaţiilor parcajului, ca urmare a unor manevre greşite sau a nerespectării semnalizării rutiere sau a normelor de utilizare a parcajului, inclusiv pentru blocatorul dat în custodie, dacă este cazul;
l) să utilizeze locul de parcare doar pentru un autovehicul funcțional;n) să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (ITP) și asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) valabilă.
Ce se întâmplă în cazul înstrăinării imobilului în temeiul căruia s-a obținut un loc de parcare?
În cazul înstrăinării imobilului în temeiul căruia s-a obținut locul de parcare, contractul de închiriere loc parcare de reședință se va rezilia de drept după 90 zile de la data înstrăinării imobilului, timp în care noul proprietar are un drept de preemțiune la obținerea unui contract de închiriere loc parcare de reședință pentru același loc.
Ce se întâmplă dacă s-a înstrăinat autovehiculul în temeiul căruia s-a obținut locul de parcare?
(1) În cazul în care utilizatorul locului de parcare înstrăinează autoturismul/motocicleta/mopedul/triciclul/cvadriciclul în temeiul căruia a obținut locul de parcare, contractul se va rezilia de drept, dacă nu și-a cumpărat un alt autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu sau nu depune dovada existenței unui contract de comodat/închiriere/leasing pentru un autoturism/motocicletă/moped/ triciclu/cvadriciclu pe care este îndreptățit să-l folosească, în termen de 90(nouăzeci) de zile de la data înstrăinării și nu a depus, în același termen de 90(nouăzeci) de zile o solicitare de modificare a datelor autoturismului/motocicletei/mopedului/triciclului/cvadriciclului.
(2) În situația în care deși a achiziționat un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu nou utilizatorul nu l-a putut înmatricula/înregistra în termenul menționat la alin.(1), acesta poate face dovada achiziționării prin intermediul unui contract de vânzare-cumpărare/antecontract de vânzare-cumpărare/comandă fermă. În această situație locul de parcare va rămâne rezervat, urmând ca după înmatricularea noului autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu să se încheie un contract de închiriere loc parcare de reședință pentru respectivul autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu. Utilizatorul este obligat să plătească taxa de parcare de reședință pe perioada rezervării, în caz contrar acesta urmând să piardă dreptul de utilizare a locului de parcare, iar contractul se va rezilia de drept.
Se pot schimba locurile de parcare între doi titulari?
– Se poate efectua schimb de locuri de parcare între doi utilizatori ai locurilor de parcare de reședință cu contracte active pentru același tip de autovehicule (autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu).
– Cedarea unui contract de închiriere a unui loc de parcare de reședință nu se poate face către terțe persoane care nu au atribuit un loc de parcare de reședință.
– Procedura de efectuare a schimbului de locuri de parcare între doi utilizatori se afișează pe website-ului Administratorului – www.mobilitateurbana4.ro în Secțiunea „Instrucțiuni”.
Se poate schimba titularul contractului?
Schimbarea titularului din contractul de închiriere loc parcare de reședință se poate realiza doar între persoanele fizice sau juridice/P.F.A./I.I./I.F. care au domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru la aceeași adresă și se operează în baza unei solicitări ce se transmite electronic prin intermediul platformei on-line a Administratorului, însoțită atât de documentele titularului, cât și ale viitorului titular.
Ce se întâmplă cu contractul de închiriere a locului de parcare în cazul decesului utilizatorului?
În cazul decesului utilizatorului, pentru a prelua locul de parcare, moștenitorul va transmite electronic prin intermediul platformei on-line, certificatul de deces și documentul din care rezultă că are domiciliul la adresa menționată în contractul de închiriere loc parcare de reședință pentru respectivul loc de parcare, până la data de 31 martie a anului următor intervenirii decesului titularului locului de parcare. Netransmiterea documentelor și neplata taxei locală pentru locul de parcare de reședință în termenul anterior prevăzut conduce la rezilierea de drept a contractului de închiriere loc parcare de reședință.
Cum se poate evita ocuparea abuzivă a locului de parcare?
– Pentru evitarea ocupării abuzive a locului de parcare, Administratorul va putea pune la dispoziția utilizatorului locului de parcare de reședință, contra cost și în limita stocului disponibil, un blocator.
– Blocatorul va fi achiziționat, exclusiv de Administrator și va fi montat de furnizorul acestui dispozitiv, în baza unei comenzi ferme transmise de către utilizator Administratorului.
– Utilizatorul va suporta toate costurile de achiziție, montare și punere în funcțiune a blocatorului, precum și un cost operațional, acesta beneficiind de garanția acordată de furnizor. Costul total al blocatorului se compune din costul de achiziție, montare și punere în funcțiune, stabilit ca urmare a derulării procedurilor de reofertare și un cost operațional în sumă de 61(șaizeci și unu) lei, la care se adaugă TVA conform legii.
Utilizatorul locului de parcare poate monta singur un blocator?
NU! Lucrările privind montarea unui astfel de dispozitiv pe locul de parcare sunt executate exclusiv de către Direcția Mobilitate Urbană Sector 4 și doar în baza unei programări. În caz contrar, dispozitivul instalat în regie proprie va fi demontat, iar contractul încetează de drept.
Care este tariful utilizării unui blocator?
Costul modelului de blocator aflat în acest moment în stoc este de 1.248,31 lei (compus din prețul de achiziție, montare și punere în funcțiune și costul operațional, cu TVA inclus). Prețul va fi plătibil în 2 tranșe: prima tranșă în valoare de 400 de lei se va plăti la validarea cererii (precomandă), iar diferența până la suma totală de 1.248,31 lei, va fi achitată odată cu montarea aparatului.
Odată achiziționat, dispozitivul rămâne în proprietatea dumneavoastră, iar pentru o perioadă de 49 de luni veți beneficia de garanție din partea furnizorului.
Acest tip de dispozitiv este unul dintre cele mai performante, aflat în acest moment pe piața de profil: prevăzut cu carcasă confecționată din material polimeric, întărit cu fibră de sticlă, braț prevăzut cu cod QR, rezistent la șocuri și lovituri, echipat cu detector de prezență vehicul, motorizare electrică, control cu telecomandă și acumulator reîncărcabil.
Cum pot solicita montarea unui blocator?
Procedura de solicitare a unui blocator se afișează pe website-ului Administratorului – www.mobilitateurbana4.ro în Secțiunea „Instrucțiuni”.
Care este sancțiunea pentru ocuparea abuzivă a unui loc de parcare de reședință?
În cazul ocupării abuzive a unui loc de parcare de reședință sau a unui loc de parcare de reședință pentru persoane cu dizabilități, marcat corespunzător, ori în cazul blocării căilor de acces în parcările de reședință sau a căilor de acces spre locurile de parcare de reședință ori în cazul parcării unui autovehicul fără a respecta marcajele sau pe mai multe locuri de parcare, se pot aplica sancțiunile contravenționale de către organele competente și/sau măsurile tehnico-administrative de blocare a roții autovehiculului, de mutare sau de ridicare, transport și depozitare a acestuia, conform procedurii de aplicare și sancționare prevăzute în Titlul IV și Titlul V din Metodologie și/sau din Regulament.
Ce obligații am, ca utilizator al unui loc de parcare?
Utilizatorii parcajelor mai au și următoarele obligaţii:a) să ocupe locul de parcare indicat în contract;b) să achite anual taxele, impozitele amenzile și alte obligații fiscale scadente aflate în evidențele fiscale ale D.G.I.T.L. Sector 4;c) să respecte semnalizarea rutieră verticală şi orizontală a parcajelor;d) să nu ridice niciun fel de construcţie ori să monteze dispozitive de blocare a accesului la locul de parcare utilizat, să nu transmită sau să cedeze unor terţe persoane locul de parcare, în caz contrar fiind direct răspunzător civil sau penal, iar contractul de închiriere al locului de parcare de reședință devine nul de drept;e) să păstreze curăţenia în parcaje, inclusiv deszăpezirea pe timp de iarnă;f) să nu execute lucrări de reparaţii sau întreţineri auto pe locul de parcare, inclusiv spalarea/curățarea acestora;g) să elibereze necondiţionat locul de parcare în situaţia efectuării unor lucrări edilitare care necesită ocuparea spaţiului de parcare sau dacă locului i s-a atribuit o altă destinaţie;h) să transmită electronic prin intermediul platformei on-line, sau la Registratura Direcției Mobilitate Urbană Sector 4, în termen de 30 zile, orice modificare survenită privind schimbarea numelui, schimbarea domiciliului/reşedinţei/sediului/punctului de lucru, schimbarea numărului de înmatriculare, ori vânzarea apartamentului/clădirii/sediului social/punctului de lucru sau a autovehiculului, în caz contrar, contractul de închiriere încetează de drept;i) renunţarea la locul de parcare se face în baza unei solicitări transmise electronic prin intermediul platformei on-line la care se anexează copie C.I.,/B/I, sau la Registratura Direcției Mobilitate Urbană Sector 4;j) în cazul decesului utilizatorului, moștenitorul va proceda conform prevederilor Art. 17;k) să afişeze cardul de parcare de reședință, la loc vizibil în colțul din dreapta jos al parbizului autovehiculului;l) să nu întreprindă nicio acţiune cu scopul de a obţine venituri de la alţi utilizatori ca urmare a folosirii locului de parcare alocat;m) să prezinte necondiţionat persoanelor împuternicite să efectueze controlul asupra parcajelor toate documentele referitoare la acestea;n) să răspundă pentru toate stricăciunile cauzate dotărilor şi instalaţiilor parcajului, ca urmare a unor manevre greşite sau a nerespectării semnalizării rutiere sau a normelor de utilizare a parcajului, inclusiv pentru blocatorul dat în custodie, dacă este cazul;o) să utilizeze locul de parcare doar pentru un autovehicul funcțional;p) să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (ITP) și asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) valabilă;
Pot sa-mi marchez singur locul de parcare?
Este interzisă orice operațiune și/sau intervenție asupra locurilor de parcare de reședință, în regie proprie. Pentru marcarea/remarcarea locului de parcare de reședință se poate face o cerere specială accesând Registratura on-line.
Cum funcționează cererile în asteptare?
Solicitarile în așteptare sunt un tip aparte. Acestea nu reprezintă o solicitare expresă pentru un anume loc. În cazul acesta, la momentul respectiv nu au existat locuri disponibile pe o rază de 200 m față de imobil. Sistemul informatic a detectat acest lucru, a informat printr-un pop-up și a permis să se depună o solicitare în așteptare, tocmai pentru ca sistemul să aibă în evidență solicitările.
Sistemul informatic anunță un solicitant despre eliberarea unui loc în zona, pe o rază de 200 m față de imobilul declarant în cerere, coroborat și cu ordinea de așteptare pe raza respectivă. În consecință, NU există un termen de soluționare, în funcție de cât de aglomerată este zona sau de dinamica acesteia (sunt zone unde gradul de ocupare este ridicat, iar rata de reziliere este foarte scazută, dar și zone unde dinamica privind eliberarea locurilor este mare), se poate intra pe flux într-o zi sau în câteva luni.
De reținut faptul că solicitările în așteptare nu sunt monitorizate de un factor uman. Sistemul informatic în funcție de cum s-a eliberat un loc și de ordinea cronologică a depunerilor solicitărilor în așteptare va notifica faptul că a fost eliberat locul respectiv, iar persoana poate decide dacă il acceptă sau nu. În cazul refuzului, solicitarea în asteptare se închide de drept, iar pentru a fi in continuare notificat trebuie depusă o nouă cerere în așteptare. În cazul în care între timp pe raza de 200 m sistemul identifică locuri disponibile, va permite să se facă o cerere expresă pentru un anume loc, fără a mai fi nevoit să se depună o solicitare în așteptare.
Redăm extras din Metodologia de atribuire a parcajelor rezidențiale situate pe raza Sectorului 4, secțiunea cererilor în așteptare:
(4) a.) În cazul în care nu există locuri libere disponibile pe o rază de 200 de metri față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare și va permite utilizatorului să transmită electronic o solicitare în vederea identificării de către reprezentanții Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 a unor spații pentru amenajarea de noi locuri de parcare, dacă situația din teren permite acest lucru, concomitent cu înscrierea în lista de așteptare în cazul eliberării unui loc în zonă.
b.) Sistemul informatic va ține evidența acestor tipuri de solicitări și va bloca în mod automat locurile care devin pe parcurs disponibile, urmând ca solicitanții în astfel de cazuri să aibă prioritate în procesul de atribuire, în ordinea cronologică a depunerii cererilor.
c.) Solicitantul primește, după completarea solicitării un e-mail prin care i se indică numărul de înregistrare a solicitării în așteptare;
d.) În momentul eliberării/înființării unui loc de parcare, solicitantul aflat în așteptare (în ordinea cronologică a depunerii cerereilor electronice), va fi notificat prin e-mail în acest sens, având opțiunea de a accepta sau nu locul respectiv.
e.) În caul în acceptării locului respectiv solicitantul va putea completa cererea on-line;
f.) În cazul în care locul nu este acceptat solicitarea inițială se consideră clasată, fără a mai fi transmise notificări privind eliberarea unui alt loc de parcare. Pentru a reveni în lista de așteptare se va face o nouă solicitare pe platforma on-line.
g.) Locul refuzat, va fi propus automat următorului solicitant din lista de așteptare.
h.) Termenul maxim în care o persoană aflată pe lista de așteptare poate accepta sau refuza un loc de parcare este de 72(șaptezeci și două) ore. După expirarea acetui termen solicitarea se consideră a fi clasată și nu se mai poate accesa locul de parcare eliberat, caz în care pentru a reveni în lista de așteptare se va face o nouă solicitare pe platforma on-line.
Cum se face accesul în parcajele de reședință dotate cu sistem de acces automatizat?
În cazul în care parcajul este prevăzut cu sistem de acces automatizat, se va elibera și o cartelă magnetică pentru acces, pentru care se percepe o taxă de operare și mentenanță în valoare de 50 lei/an, achitată integral și în aceleași condiții cu taxa de utilizare a parcajului de reședință.
Care este sancțiunea în cazul pierderii sau deteriorării cartelei magnetice?
În cazul pierderii/deteriorării cartelei magnetice, procesul de reemitere se va tarifa cu suma de 50 lei/reemitere. Suma se poate achita prin aceleași metode de plată disponibile pentru restul taxelor și tarifelor încasate.
Persoanele cu dizabilități vor plăti taxa de utilizare a blocatorului?
Persoanele cu dizabilități beneficiază de gratuitate la opțiunea montării unui blocator pentru locul de parcare pentru întreaga perioadă în care este încadrat sub această formă la utilizarea parcajului de reședință.
Care sunt faptele care constituie contravenții și care sunt sancțiunile aferente?
Nerespectarea următoarelor obligații constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 la 500 lei:
- să respecte semnalizarea rutieră verticală şi orizontală a parcajelor;
- să păstreze curăţenia în parcaje, inclusiv deszăpezirea pe timp de iarnă;
- să nu execute lucrări de reparaţii sau întreţineri auto pe locul de parcare, inclusiv spălarea/curățarea acestora.
Nerespectarea următoarelor obligații constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 la 1000 lei:
- să nu ridice niciun fel de construcţie ori să monteze dispozitive de blocare a accesului la locul de parcare utilizat, să nu transmită sau să cedeze unor terţe persoane locul de parcare, în caz contrar fiind direct răspunzător civil sau penal, iar contractul de utilizare a locului de parcare de reședință devine nul de drept;
- În parcaje sunt interzise amplasarea oricărui tip de indicatoare, marcaje sau înscrisuri care să indice sau să sugereze rezervarea locurilor de parcare, blocatoare proprii, precum și trasarea/retrasarea în regie proprie a marcajelor orizontale.
Ce se întâmplă în situația în care pe spațiul destinat parcajului autovehiculelor au fot emise autorizări pentru începerea unor lucrări publice sau a avut loc o reconfigurare a parcajului?
În urma emiterii autorizației pentru începerea executării unor lucrări publice în zonă sau în cazul în care unui loc de parcare i s-a atribuit o altă destinaţie ori a avut loc o reconfigurare a unei parcări de reședință prin care s-a redus numărul de locuri de parcare sau în cazul în care instanța de judecată a obligat Administratorul să pună în posesie un alt utilizator ori există solicitări de atribuire a unui loc de parcare de reședință pentru persoane cu dizabilități și nu există locuri disponibile pe o rază de maxim -200 metri liniari față de domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru al titularului de contract în vederea realocării, contractul de închiriere loc parcare de reședință se va rezilia de drept, unilateral de către Administrator.